..

Sunday, September 2, 2012

** Solat -------->>> Akhlak Mulia **

    
بِسْـــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِالرَّحِيْـــــــمِ

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih,Maha Penyayang

  اللهمَّ صلِّ على سيِّدنا محمَّد وعلى آلِه وصحبِه وسلِّم



        Assalamualaikum,,buat teman2 yg dikasihi...Alhamdulillah bertemu kite kembali dalam entry yg baru ini..mudah_mudahan segala ilmu yg dikongsikan ini dapat memberi peluang kepada kita untuk meneroka ilmu itu dengan lebih baik..Alhamdulillah...Allah izinkan ana untuk berpena lagi dalan blog "Hakimah Solehah" ini...ok cuba kawan2 tngok tajuk entry kite kali ni ape?? semua reti baca kan hehehe..baiklah entry kite pada kali ini ialah " Solat ---> Akhlak Mulia..ermm biasa kite dengar kan sesungguhnya Solat itu dapat mencegah diri daripada kemungkaran,,,MasyaAllah,,memng betui ape yg Allah firman.. ana mulakan entry kali ini dengan Firman Allah S.W.T dalam Surah al-Baqarah : ayat 153 yg bermaksud "Wahai org yg beriman,jadikanlah sabar dan solat sebagai penolongmu " AllahuAllah..Solat itu teman kita,solat itu tiang agama,tanpa tiang maka x sempurna rumah kite..





    ok,lah kite terus pada tajuk kite ye..apa yg ana mksudkan dlm tajuk kali ini ialah,,melalui solat dapat melahirkan akhlak mulia..antaranya :


1- Yang Pertama melatih diri Menutup Aurat : ktika solat mesti kena tutup sempurna,hikmahnya kat sini  adalah supaya kita sentiasa menutup aurat ke mana sahaja kita pergi ..Jadinye Wanita itu yg terbaik baginye ialah tertutup dan tersembunyi..

2-Menundukkan Pandangan : ketika solat dilatih melihat tempat sujud tidak boleh menoeh ke tempat lain...melatih diri kite sentiasa memelihara pandangan dengan menundukkan pandangan,,sbb mata liar tidak terpelihara dan adalah sumber kejahatan dan maksiat..

3-Bertutur dengan kata yang baik : bila solat kita hanya dapat baca bacaan solat sahja.. melatih kite supaya  sntiasa mengucapkan kata-kata yg diredhai Allah..zikir n remember Allah Always in our life..

4-Mendengar Perkara yg baik-baik : sepanjang solat kite tak leh n dengar pekara2 lain melainkan bacaan solat kite.. sam juga ia melatih kite dgr prkara2 yg baik.. dan Allah redha ke atasnya agar hati dan tingkah laku kite terpelihara..


k lah sampai sini shja perkongsian ilmu yg sedikit ini..ilmu itu cahya dan akan pergi pada org yang bercahaya..ilmu Allah itu luas makin dipelajari makin banyak yg ingin kite ketahui..sekian sahaja sahabat2..selamat malam..huhuu..nak cari mood nk wat asignment sebenrnye..doakan ana ye shabt2..



sekian dari ana 


Cahaya Kebijaksanaan...

No comments:

Post a Comment