..

Saturday, June 11, 2011

Pintu2 Hati anak adam yang dimasuki Syaitan!!!!

Assalamualaikum

Apa khabar teman2ku…harap2 sihat ye..macam mana keadaan iman antum sekelian??? Sihat2..insyaAllah mudah2han sihat dan sentiasa meningkat..hari ni ana nak beri sedikit peringatan dan tazkirah buat sahabat2 ana…yg mana peringatan ni ana nasihatkan utk diri ana juga..Semuanya milik Allah tiada kite punya…semunya kembali pada ALLAH…ALLAH ..ALLAH…
Ok lah kite masuk tajuk lah ye..hari ni kite akn bincngkan tajuk yg bagi ana ..sangat penting utk kite ketahui.. “10 pintu syaitan masuk dalam hati anak adam “ itulah tajuk ye yg kite akn bincang,,,dan hayati dlm kehidupan kite..baiklah ana akan beri kate2 seorang salihin iaitu :

“KU RENUNG DAN AKU FIKIR,DARI PINTU MANAKAH SYAITAN ITU MEMASUKI HATI MANUSIA,??? TIBA2 AKU DAPATI SYAITAN ITU MEMASUKINYA DARI SEPULUH PINTU “

Setelah  kite amati kate2 ulama ni..nyatalah syaitan tu sangat halus..syaitan boleh masuki dalam hati anak adam melalui 10 pintu!!!..masyaAllah hebatnya kekuasaan Allah..liciknya syaitan ni..jom kite sama2 terokai pintu2 yg syaitan ni masuk..

1)      TAMAK DAN JAHAT SANGKA  = hadapilah dengan sifat menaruh kepercayaan dan berpada dgn yg ada setelah kite berusaha dan ikhtiar..
2)       
      CINTAKAN HIDUP DAN PANJANG ANGAN-ANGAN = hadapilah dgn rase takut terhadap kedatangan maut dgn tiba2..
3)     
          CINTAKAN KEREHATAN DAN NIKMAT = menyakini  nikmat itu akn hilang dan yakin balasan buruk.
4)     
          KAGUM PADA DIRI SENDIRI (UJUB) = hadapilah dgn mensyukuri nikmat dan takutkan balasan seksaan.
5)     
          PANDANG RENDAH TERHADAP ORANG LAIN = hadapilah dngn tahu hak2 dan kehormatan mereka.
6)      
          HASAD =  hadapilah dgn qanaah(puas hati dgn apa yg ada stelah usaha dan ikhtiar..
7)       
      RIYA’ = hadapilah dgn sifat ikhlas.
8)     
          BAKHIL = hadapilah dgn menyakini bahawa apa yg ada di tangan makhluk itu akan binasa  sdg apa yg ada di sisi Allah itu kekal selama2nya..
9)     
         TAKABBUR = hadapilah dgn sifat tawadhu’
10 
          TAMAK =  yakin terhadap Allah dan tidak mengharapkan sesuatu yg ada pada manusia…

MayaAllah setelah kite sama2 terokai pintu2 nie..ermm agak2nya ade tak dalam hidup kite…mestilah ade kan..spnjang kite hidup..jadi sama2 lah kite muhasabah diri ye..jgn putus asa daripada rahmat Allah..ingat lah sahabat2 ana sekelian Allah tu maha Pengampun dan penyayang..insyaAllah moge kite semua dalam Rahmat Allah..Amin..

 sekian wassalam dari ana…

HAMBA ALLAH..

No comments:

Post a Comment